Du är här:

Vi arbetar med hjälpmedel och tillgänglighet

Förenta Nationerna, FN, har skrivit en konvention
om rättigheter för personer med funktionsnedsättning.
Sverige har sagt ja till konventionen
och vi på Hjälpmedelsinstitutet följer FN:s konvention
när vi arbetar.
Staten och Sveriges kommuner och landsting
äger Hjälpmedelsinstitutet.
Hjälpmedelsinstitutet började arbeta år 1999.
Förut hette vi Handikappinstitutet
och arbetade med lite andra frågor.

Alla vi som arbetar på Hjälpmedelsinstitutet
har olika utbildning.
Vi är arbetsterapeuter, arkitekter,
samhällsvetare, beteendevetare och civilingenjörer.
Eftersom vi alla kan mycket
om olika delar av samhället
kan vi tillsammans ännu mer
om hjälpmedel och tillgänglighet.

Vi ska lära andra om hjälpmedel
och därför ordnar vi utbildningar.
Vi ger också stöd till företag och organisationer
som vill skapa nya hjälpmedel
eller göra hjälpmedel bättre.

När vi arbetar är det viktigt för oss
att lyssna på de människor som behöver hjälpmedel.
Vi har därför ett brukarråd
som ger råd till vår styrelse.

Faktaansvarig: Webbredaktionen (webbredaktion@hi.se)
Senast granskad: 2011-12-14
Dela sida
| Fler