Svårt att kontakta Kronofogden? Få Hjälp
Just nu är det extra svårt att komma i kontakt med Kronofogden på grund av de extremt långa handläggningstider och långa telefonköer som råder.
Läs vidare om hur du kan få enkel hjälp:
Utmaningar att kontakta Kronofogden
Så långa är handläggningstiderna i nuläget
Tillgängliga kommunikationssätt att kontakta Kronofogden
Ta hjälp från andra källor
Var medveten om dina rättigheter
Vanliga frågor och svar
Utmaningar att kontakta Kronofogden
Det kan finnas flera hinder när Kronofogden behöver kontaktas. Exempelvis för den person som har en hörselnedsättning kan ett telefonsamtal vara en utmaning. Det kan även vara svårt för vissa personer att ta sig till fysiska möten på Kronofogdens kontor.
De långa väntetiderna gör att vissa ärenden inte hanteras i tid. Det är särskilt frustrerande för den som har svårigheter att kommunicera, höra eller förstå sig på internet. Under tiden som ärendet handläggs fortsätter lånekostnaderna att ticka och det kan bli svårare att komma fram till en lösning med fordringsägaren.
Så långa är handläggningstiderna i nuläget
Exakta handläggningstiden hos Kronofogden varierar beroende på vilken typ av ärende det rör sig om. Här kommer några exempel:
Från första ansökan till skuldsanering: upp till 10 månader
Från ett betalningsföreläggande via brev till utslag: Ungefär 4 månader
För andra väntetider besök Kronofogdens webbsajt.
Tillgängliga kommunikationssätt för dig som vill kontakta Kronofogden
Problemen med långa telefonköer gör att berörda letar efter alternativa kontaktvägar. Telefonlinjerna är dessutom bara öppna mellan 9-15 på vardagar. Det är möjligt att kontakta Kronofogden via mail, men de svarar sällan på frågor som rör enskilda ärenden av säkerhetsskäl. Du får även räkna med att det tar upp till fyra vardagar innan du får svar.
Kronofogden erbjuder också texttelefoni för personer med hörselnedsättning, vilket gör det möjligt att kommunicera via text istället för att prata direkt med någon. För personer som har svårt att ta in skriftlig information kan Kronofogden erbjuda lättläst svenska, vilket kan göra kommunikationen enklare att förstå. Det är också möjligt att få hjälp av en god man eller en annan representant som sköter kontakten med handläggarna hos Kronofogden.
Ta hjälp från andra källor
Om du, precis som många andra har problem och blir bortkopplad från Kronofogden kan du se dig om efter andra alternativ. Kommunerna erbjuder ofta budget- och skuldrådgivning som kan hjälpa till att ta kontakt med Kronofogden. Om du har svårt att ta reda på vad du behöver göra för att lösa din situation, kan en kommunal rådgivare hjälpa dig att få de nödvändiga upplysningarna.
Dessutom finns det organisationer som kan ge stöd, till exempel Funktionsrätt Sverige och Riksförbundet FUB, De erbjuder hjälp och stöd för personer med funktionsnedsättning. Dessa organisationer kan hjälpa dig att förstå och hantera ärenden som rör Kronofogden, och de kan också assistera vid kommunikationen med myndigheten.
Var medveten om dina rättigheter
Enligt diskrimineringslagen har alla rätt till myndighetsservice på ett sätt som är tillgängligt och begripligt. Det innebär att du om du inte kan nå fram till Kronofogden på ett sätt som passar dig, eller om du inte får den hjälp du behöver, har rätt att framföra ett klagomål. Du kan kontakta Diskrimineringsombudsmannen (DO) eller Konsumentverket för att få hjälp om du känner ett behov av detta.
Vanliga frågor och svar om att kontakta Kronofogden
Går det att kontakta Kronofogden via mail?
Ja, du kan kontakta Kronofogden via mail. Dock är handläggningstiden just nu cirka 4 dagar.
Kan jag få hjälp från en god man att kontakta Kronofogden?
Ja, en god man kan assistera dig i kommunikationen med Kronofogden